۴- عدم خشنودی نتیجۀ رویدادها و اتفاقات بیرونی هستند که روی ما تأثیر می‌گذارند و ما کنترلی روی آن ها نداریم.

 

۵- هر چیز خطرناک یا ترسناک مرا بی نهایت آشفته خواهد ساخت.

 

۶- اجتناب از مشکلات زندگی آسان تر از رویارویی با آن ها است.

 

۷- باید تکیه گاهی مطمئن تر و محکم تر در زندگی داشته باشیم.

 

۸- من باید در تمام جنبه ها بسیار با کفایت ، باهوش ، و همیشه موفق باشم.

 

۹- اگر چیزی زمانی تأثیری منفی بر زندگی من داشته است ، همیشه نیز این تأثیر منفی ادامه خواهد یافت.

 

۱۰- باید بر همه چیز کنترل کامل و قطعی داشته باشیم.

 

۱۱- بیکاری و عدم فعالیت دوای درد من است.

 

۱۲- من بر احساساتم واقعاً کنترلی ندارم و در بعضی موارد نمی توانم در برابر احساسم مقاومت بکنم.

 

آبرهام مازلو

 

به نظر مازلو، در همه ی انسان ها تلاش یا گرایش فطری برای تحقق خود هست. ‌بنابرین‏ شرط اولیه ی دست یافتن به تحقق خود،ارضای چهار نیاز است که در سطوح پایین تر این سلسله مراتب قـرار گرفته اند. همچنین انگیزه ی آدمی نیازهای مشترک و فطری است که در سلسله مراتبی از نیرومندترین تا ضعیف ترین نیاز ها قرار دارد.

 

پنج دسته نیاز از نظر آبراهام مزلو

 

۱-نیازهای جسمانی و فیزیولوژیک

 

۲-نیازهای ایمنی

 

۳-نیازهای محبت و احساس تعلق یا روابط اجتماعی

 

۴-نیاز به احترام

 

۵-نیاز به خود یابی که پس از گذراندن چهار نیاز اولیه به عالی ترین نیاز که عبارت از نیازبه تحقق خود است روی می آوریم تحقق خود را می توان کمال عالی و کاربرد همه ی توانایی‌ها و محقق ساختن تمامی خصایص و قابلیت های خود دانست.هرچند نیازهای طبقات پایین تر چهار مورد قبلی برآورده شده باشد.ولی اگر در تلاش خود را برای ارضای نیاز پنجم که مازلـو آن را فرا نیاز نام می نهد شکست بخوریم احساس ناکامی و بیقراری و ناخشنودی می‌کنیم.این مورد برای تحلیل مواردی از انسان ها که احتمالا همه چیز دارند .مانند(ثروت و دارایی و موقعیت و احترام و امنیت و…)ملی احساس نا امیدی و بی هدفی می‌کنند می توانـد تئوری مناسبی باشد.درکنار فرا نیاز ها ،فرا آسیب ها قرار دارند که در صورت عدم تحقق فرا نیازها بروز می‌کنند.یکی از این فرا آسیب ها عبارتند ‌از احساس نا امیدی،بی معنایی و بی هدفی و بی اعتناعی به زندگی که در مقابل فرا نیاز کمال و پرمعنایی زندگی قرار می‌گیرد.

 

خلاصه نظرات مازلو به صورت زیر می‌باشد:

 

هرچه رفع نیازهای جسمانی کامل‌تر = امیدواری بیشتر

 

هرچه رفع نیازهای ایمنی کامل‌تر = امیدواری بیشتر

 

هرچه روابط اجتماعی و محبت کامل‌تر = امیدواری بیشتر

 

هرچه احترام دیدن از دیگران بیشتر = احساس امیدواری بیشتر

 

هرچه فرد خود را ارزشمند تر حس کند(احترام به خود) = احساس امیدواری بیشتر

 

هرچه نیازهای ابتدایی بیشتر مرتفع شده باشد = احساس امیدواری بیشتر خواهد بود(شولتس[۸۲]،ترجمه ی خوشدلریا،۱۳۸۰)

 

اریکسون:

 

طبق نظر اریکسون[۸۳](۱۹۶۴)مرحله نهایی در تحول خود،یاس و ناامیدی است.تحول تمامیت خود مستلزم پذیرش فردیت فرد و چرخه زندگی است.یک راهی که بیشتر مردم از طریق آن به پذیرش خود دست می‌یابند مرور زندگیشان است.برای برخی افراد مرور زندگی موفقیت آمیز منجر به رشد شخصی و تحول می‌گردد.برای دیگران مرور زندگی منجر به احساس یاس و ناامیدی می شود.شناسایی عواملی که ‌به این نتیجه منجر می شود ضروری می‌باشد.خود بخشایشی مؤلفه‌ ی مرور موفقیت آمیز زندگی است. مواجهه با خاطرات دردناک می‌تواند موجب یادآوری وسواسی شود که با پا فشاری ‌در مورد حوادث مشکل زای گذشته مشخص می شود و با احساس گناه،شرم و یاس همراه است.افراد پا به سن گذشته ‌در مورد درد و رنجی که به بچه ها با همسر خود رسانده اند تفکر می‌کنند،دچار احساس گناه شده و ‌در مورد خطاهایشان دچار وسواس شوند(نقل از بروغنی،۱۳۸۹).

 

عوامل روان شناختی مؤثر برای امید به زندگی:

 

فشار روانی و بیماری؛ واژه ی فشار به منظور اشاره به متغیرهای وابسته به کار می رودکه پیامدهای محیطی با تنش زاهای کافی هستند. فشار ممکن است روانی یا جسمی،وتاه مدت یا بلند مدت باشد. (فلچر[۸۴]، ترجمه ی نوری و پورخاقان،۱۳۸۱)، گاکان[۸۵] و لوی[۸۶] (۱۹۷۴) عقیده دارند که تنش زاهای روانی – اجتماعی خارجی، برنامه ریزی روان زیست شناختی فرد، تاثیر و تاثیرات محیط اولیه به طور فزاینده ای واکنش جسمی و روان شناختی فشار روانی را مشخص می‌کنند. این واکنش ها ممکن است به پیش آگهی های ذهنی و جسمی و در صورت تداوم به تظاهرات بالینی، بیماری و سرانجام مرگ منتهی می‌شوند. این سلسله رویدادها تحت تاثیر میانجیگری متغیرهای تعاملی هستند. به نظر می‌رسد تعدادی از متغیرهای روانی – اجتماعی در برخی افراد تاثیرات بیماری زایی دارند. از جمله محرومیت یا بهره مندی بیش از حد از مراقبت والدین،شرایط اجتماعی و اقتصادی، تماس های گروهی و بین فردی اجتماعی، رفاه، آزادی عمل، ارتباط بین استرس و بیماری ارتباط پیچیده ای است استرس با طیفی ‌از بیماری های جسمی نظیر سردرد، بیماری های عفونی، بیماری قلبی و …ارتباط دارد.به علاوه استرس را با خلق منفی و اختلالات خلقی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی نشان می‌دهند و استرس باعث افزایش استعداد فرد به بیماری می شود (چن[۸۷] و همکاران،۲۰۰۳).

 

فصل سوم

 

در این فصل از پژوهش به عنوان روش تحقیق، ابتدا با در نظر گرفتن هدف و موضوع پژوهش و با توجه به انواع مختلف روش های تحقیق به روش تحقیقی مناسب در رابطه با پژوهش حاضر پرداخته و به تفصیل ‌در مورد جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، روش جمع‌ آوری اطلاعات و روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، شرح داده خواهد شد.

 

روش پژوهش

 

انتخاب روش تحقیق به عواملی مانند ماهیت موضوع تحقیق، اهداف و سوالات تحقیق،‌ دامنه تحقیق وامکانات اجرایی بستگی دارد (حسن زاده، ۱۳۸۹).

 

روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. تحقیقات همبستگی شامل کلیه­ تحقیقاتی است که، در آن ها سعی می­ شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود. هدف روش همبستگی، مطالعه حدود تغییرات یک یا چند متغیر با حدود تغییرات یک یا چند متغیر دیگر است.

 

جامعه پژوهش

 

جامعه مورد مطالعه در این تحقیق عبارت است از ۱۰۰ نفر دانشجویان دانشگاه اسلامشهر که ۷۷ نفر آن دختر و ۲۳ نفر آن پسردر سال ۹۲-۹۱ مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

نمونه

 

تعداد ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه ، که ۷۷ نفر دختر و ۲۳ نفر پسر هستند که در سال تحصیلی۹۲ – ۹۱ مشغول به تحصیل می­باشند.

 

روش نمونه گیری

 

در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است.

 

روش اجرا

 

اطلاعات مورد نیاز پژوهش با اجرای پرسشنامه و جمع‌ آوری داده ها صورت گرفته است.

 

ابزار اندازه گیری

 

پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر

 

پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس

 

روایی و اعتبار پرسشنامه

 

پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...