در این زمینه، در حقوق کانادا هم، قوانین تقریباً مشابه قوانین ایران تبیین شده است. مطابق آن، چنان چه شخصی که هواپیما به نام وی ثبت شده است هر قسمت از هواپیما یا تصدی آن را منتقل کند، اعتبار ثبت هواپیما باطل می­گردد. در این صورت وی مکلف است، حداکثر ظرف مدت هفت روز بعدازانتقال آن، مراتب را به صورت مکتوب، به اداره ثبت هواپیما اطلاع دهد. مطابق قانون این کشور، زمانی فردی تصدی قانونی هواپیمایی را دارد، که وی مسئولیت کامل، برای عملیات و نگهداری هواپیما را به عهده داشته باشد.[۲۷۲] زمانی که تصدی قانونی، یا کنترل هر قسمت از یک هواپیمای کانادایی انتقال داده می­ شود، و مالک جدید شرایط لازم برای ثبت را دارا باشد، هواپیما باید با ثبت موقت به نام مالک جدید ثبت شود.وقتی که نام، آدرس یا دیگر اطلاعات مالک ثبت کننده هواپیما تغییر کند یا اگر کلیه شرائط ثبت و تابعیت وجود داشته باشد، هواپیما ثبت موقت خواهد شد.[۲۷۳]اگر تصدی قانونی و کنترل هواپیما برای بار دوم انتقال داده شود، هواپیما نباید به نام مالک جدید به صورت موقت ثبت شود حتی اگر مالک جدید کلیه شرائط لازم را برای ثبت فراهم سازد.[۲۷۴]

اگر هواپیمایی که تابعیت کانادا را دارد، فروخته یا به اجاره داده شود و مالک جدید و یا موجر شرایط لازم برای ثبت هواپیما را نداشته و در زمان فروش یا اجاره­ هواپیما در خارج از کانادا بوده باشد، و یا فروشنده یا موجر اظهار نماید که هواپیما را برای فروش یا اجاره صادر نموده است، مکلف است مراتب فروش یا اجاره را به مسئولین اطلاع بدهد و کلیه علامات ثبت و تابعیت را از بدنه هواپیما پاک نماید.[۲۷۵]

ضمانت اجرای مقررات ثبت هواپیما

طبق قانون هواپیمایی کشوری ایران،هواپیمایی که در ایران به ثبت می­رسد باید کلیه شرائط مندرج در این قانون را داشته باشد. قانون مذبور محدودیت­هایی را به همراه ضمانت­های اجرایی لازم در استفاده و راندن هواپیمای غیر ایرانی با هواپیمای ایرانی، با اسناد مجعول پیش‌بینی ‌کرده‌است. این قانون برای هر کس که دانسته، هواپیمایی را که دارایعلامت ثبت و تابعیت مجعول یا فاقد نشان­های ثبت و تابعیت باشد، براند و همچنین هر کس که دانسته هواپیمایی را که بدون مجوز، تابعیت ایرانی بر روی آن نصب شده در خارج از کشور براند، مجازاتی تعیین ‌کرده‌است.[۲۷۶]

اجرای مقررات مربوط به هوانوردی

قوانین و مقررات مربوط به هوانوردی، در هر یک از کشورهای عضو کنوانسیون شیکاگو، باید بدون اعمال تبعیض در خصوص هواپیماهایی که به آن کشور داخل یا از آن خارج می­شوند، تا هنگامی که در خاک آن کشور باشند، رعایت گردد.[۲۷۷] کلیه کشورها باید مراقب باشند، که هواپیماهای آنان، هنگام عبور از آسمان و یا حرکت در قلمرو کشوری، مقررات و آیین­ نامه­ های مربوط به پرواز و حرکت هواپیما را که در آن کشور نافذ است، رعایت کنند. در ضمن کشورها باید برای انطباق آیین­ نامه­ های هوانوردی خود با مقررات کنوانسیون بکوشند.[۲۷۸]در اجرای مقررات کنوانسیون شیکاگو، انگلستان مقرراتی در این زمینه وضع و حتی اعتباری فرا سرزمینی ‌به این قوانین نسبت به کلیه­ هواپیماهایی که در این کشور به ثبت می­رسند اعطا نموده است.[۲۷۹] مطابق آن، کلیه مقرراتی که در خصوص هواپیماهایی که در انگلستان به ثبت می­رسند اجرا می­ شود عیناً ‌در مورد هواپیماها وقتی خارج از این کشور پرواز می­نمایند، اجرا می­گردد.[۲۸۰]علاوه بر آن، کلیه مقررات هوانوردی انگلستان، که اجرای اموری را در ارتباط با هواپیما بر عهده­ هر کس گذاشته باشد، ‌در مورد کلیه هواپیماهایی که در این کشور به ثبت می­رسند، اجرا خواهد شد. در این خصوص فرقی نمی­کند هواپیمای مذبور در انگلستان به پرواز درآید یا در هر کشور دیگری به پرواز مشغول باشد. این مقررات شامل هر کس است و «هر کس» در این ماده اعم از خدمه هواپیما یا هر شخص دیگری است که مسئولیتی بر عهده وی باشد. مقررات هوانوردی انگلستان اضافه می­ نماید، که اگر انجام دادن کاری ‌در مورد هواپیما منع شده باشد، این مقررات نیز ‌در مورد هر کس (خدمه یا دیگر افراد خارج از هواپیما)، در انگلستان یا هر کشور دیگری ‌در مورد هواپیماهای ثبت شده در این کشور، به طور یکسان اجرا خواهد شد.[۲۸۱]

همچنان که ملاحظه شد، مقررات انگلستان[۲۸۲] تفاوتی میان هواپیماهایی که در کشورهای مشترک المنافع به ثبت می­رسند و کشورهای خارجی نمی­گذارند. بلکه مقررات مذکور، هواپیماهایی را که در انگلستان به ثبت می­رسند، از هواپیماهای خارجی، به طور کلی جدا می­ نماید، و مقررات خود را در خصوص هواپیماهای انگلستان مجری می­داند. بسیاری از مقررات مذکور، در قانون این کشور، به نوع خاصی از هواپیماها اشاره دارند، و لذا ‌در مورد کلیه هواپیماها اجرا نمی­گردند. این مقررات ممکن است، به هدف و شیوه استفاده از یک نوع هم مربوط شوند. به عبارت دیگر اگر از یک نوع هواپیما استفاده خاصی شود، مقررات مربوط به آن تغییر خواهد کرد.[۲۸۳]برخی از مقررات قانون هواپیمایی کشوری انگلستان، ‌در مورد هواپیماهای خارجی که ‌بر فراز انگلستان یا سواحل آن پرواز ‌می‌کنند،اعمال می­گردد.[۲۸۴] منظور از هواپیماهای خارجی آن­هایی هستند، که طبق مقررات یکی از کشورها و با رعایت مقررات آن­ها به ثبت رسیده باشد.کشورهایی که عضو سازمان بین ­الملل هواپیمایی کشوری هستند، در قبول این مقررات و انطباق خود با آن­ها مشکلی نخواهند داشت زیرا کنوانسیون شیکاگو در بعضی از مواد خود مواردی مشابه قانون هواپیمایی کشوری انگلستان را یادآور شده و به نظر می­رسد کشورهای دیگر عضو کنوانسیون، مقررات مشابهی در کشور خود داشته باشند. از آن جمله ‌می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...