پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۱-۱۴-۲- مدیریت منابع انسانی استراتژیک و مشارکت و درگیری کارکنان – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
بر اساس نظر هیوسی استراتژیهای وظیفهمدار و توسعهای متناسب با سازمانهایی با عملکرد متوسط یا قوی و استراتژی تحول آفرین با سازمانهایی با عملکرد مطلوب و استراتژیهی الگومدار یا پدرسالارانه با سازمانهایی با عملکرد ضعیف هستند.
جدول ۱-۱: ویژگیهای چهار نوع استراتژی منابع انسانی مذکور
الف) استراتژیهای وظیفهمدار منابع انسانی
این استراتژی بر بخش تجاری تمرکز وافری دارد
خصوصیات:
-
- سازگاری شدید کلی
-
- تأکید بر برنامهریزی نیروی کار، طراحی مجدد شغل و بازبینی روشهای کار
-
- تمرکز بر ساختارهای قابل ملاحظه پاداش
-
- استخدام داخلی و خارجی
-
- آموزش مهارتهای کاربردی و شکلدهی مهارتهای چندگانه
- فرهنگ قوی در بخش تجاری
ب) استراتژیهای توسعهای منابع انسانی
این استراتژی به طور پیوسته توسط بخش منابع انسانی سازمان و بخشهای تجاری اجرا میگردند.
خصوصیات
-
- تمرکز بر توسعه فرد و گروه
-
- استخدام داخلی در صورت امکان
-
- برنامه های گسترده توسعهای
-
- استفاده از پاداشهای درونی
-
- اولویت بخشی به توسعه ساختارهای گروهی
- تأکید وافر بر فرهنگ گروهی
این استراتژی به طور پیوسته توسط بخش منابع انسانی سازمان و بخشهای تجاری اجرا میگردند.
خصوصیات
-
- تمرکز بر توسعه فرد و گروه
-
- استخدام داخلی در صورت امکان
-
- برنامه های گسترده توسعهای
-
- استفاده از پاداشهای درونی
-
- اولویت بخشی به توسعه ساختارهای گروهی
- تأکید وافر بر فرهنگ گروهی
ج) استراتژیهای تحول آفرین منابع انسانی
این استراتژی توسط مدیران اجرایی در یک دوره کوتاه مدت هدایت میشود و ویژگیهای به خصوص آن شامل چالش گرفتن، تجدید ساختاری، حذف سیستمها، ساختارها و روشهای جاری منابع انسانی است.
خصوصیات:
-
- تغییرات عمده ساختاری مؤثر بر ساختارهای شغلی و کل سازمان
-
- کوچک سازی
-
- استخدام جنبی مسئولات اجرای اصلی از خارج سازمان
-
- تشکیل گروههای اجرایی و ایجاد ذهنیات و بینشهای جدید
- طرد فرهنگ قدیمی
د) استراتژیهای الگومدارانه
در این استراتژی منابع انسانی به صورت متمرکز اداره میگردد.
خصوصیات:
-
- پرسنل تمرکزگرا
-
- تأکید بر رویهها، سنوات خدمت و یکنواختی امور منابع انسانی
-
- مطالعات و تحقیقات سازمانی و بررسی روشها
-
- وضع خط مشیهای منعطف. داخلی
-
- تأکید بر آموزشهای نظارتی و عملیاتی
- توافقها و پاداشهای صنعتی چهارچوب منابع انسانی را شکل میدهند.
د) استراتژیهای الگومدارانه
در این استراتژی منابع انسانی به صورت متمرکز اداره میگردد.
خصوصیات:
-
- پرسنل تمرکزگرا
-
- تأکید بر رویهها، سنوات خدمت و یکنواختی امور منابع انسانی
-
- مطالعات و تحقیقات سازمانی و بررسی روشها
-
- وضع خط مشیهای منعطف. داخلی
-
- تأکید بر آموزشهای نظارتی و عملیاتی
- توافقها و پاداشهای صنعتی چهارچوب منابع انسانی را شکل میدهند.
۱-۱۴-۲- مدیریت منابع انسانی استراتژیک و مشارکت و درگیری کارکنان
بدین منظور مفهومسازی لاولر[۵۷] از نگرش پرورش و مشارکت به سازمان مورد استفاده قرار میگیرد و بدین جهت عناصر مدل وی به طور مختصر مورد بحث قرار میگیرد.
۱- قدرت[۵۸] : قدرت به فرایندهای تصمیمگیر در سازمان اطلاق میگردد. در سازمان تصمیمهای زیاد اتخاذ میگردد ( از تصمیمات استراتژیک گرفته تا تصمیمهای روزانه عملیاتی) و اگر تصمیمات توسط غیر از مدیریت عالی صورت گیرد میتوان گفت، تصمیمگیری مشارکتی صورت میگیرد.
۲- اطلاعات[۵۹]: اطلاعات به انواع مختلفی از ارتباطات مشترک و تسهیم که در طیف عملکرد کسب و کار و بازداده واقعی کارکنان است و همچنین به انواع دانشی که انتقال میگردد، گفته میشود. اطلاعات منبع قدرتی برای هماهنگی میباشد.
۳- دانش[۶۰]: دانش به مهارتها، تواناییها، و اطلاعات کارکنان اطلاق میگردد. عامل اصلی و محوری در درگیری و مشارکت کارکنان در تصمیمات تخصص و دانش آن ها میباشد.
۴- پاداشها[۶۱]: پاداش از جمله عنصر مهم اثر بخش مشارکت و تعهد کارکنان میباشد. به ویژه کارکنان زمانی که احساس کنند مشارکت و درگیری آن ها باعث اثربخشی سازمان گردیده است، توقع پاداش بیشتری دارند.
در ریشه مفهوم سازی لاور قدرت، اطلاعات، دانش و پاداش بایستی به سطح پایین سازمان کشیده شود. عامل مهم دیگر درجه پراکندگی پرورش و توانمندسازی در درون سازمان میباشد. موفقیت تلاشهای مشارکتی کارکنان به طور وسیع بستگی به اجرای آن در سازمان دارد. زمانی که بعضی تلاشها و کارها به تعدادی از افزاد یا تعدادی از گروهها محدود میگردد از لحاظ بقا مشکل پیدا میکند چون آن ها هویت خارجی دارند و بنابرین بسیار مهم است که درجه گستردگی اقدامات منابع انسانی در مطالعه روابط بین عملکرد شرکت و اقدامات منابع انسانی و استراتژیک حیاتی است. «دلانی و هوسلید»[۶۲] اخیراًً بیان کردند که افراد منبع سازمانی برتری است و کلید دستیابی به عملکرد برجسته میباشد. تا اینکه این ادعا اخیراًً یک بیان درستی جلوه میکند. مطالعه آن ها رابطه مثبتی بین «اقدامات حقوقی»[۶۳] عملکرد واقعی و مشاهده شده را نشان داد. بنابرین، این فقط افراد نیست که عملکرد و روابط مثبت ایجاد میکنند بلکه وابستگی و هماهنگی دو جانبه افراد و عملیات و اقدامات حقوقی منابع انسانی که به رفتار افراد تأثیر میگذارد بسیار مهم هستند. لذا میتوان گفت که مدیریت منابع انسانی استراتژیک از ادبیات مشارکت و درگیری کارکنان ناشی میگردد. امروزه آنچه که مدیریت منابع انسانی استراتژیک نامیده میشود «نسل دوم»[۶۴] مشارکت و درگیری افراد و رابطهای که با استراتژی و عملکرد شرکت دارد، میباشد.
۱-۱۴-۳- اجرای استراتژی منابع انسانی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-08] [ 09:34:00 ق.ظ ]
|