.

مقدمه

کیفیت گزارشگری مالی عامل موثری جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی است که می‌تواند بر ابعاد مختلف شرکت تاثیر داشته باشد. عدم تقارن اطلاعاتی به معنای نابرابری اطلاعات بین دو طرف قرارداد است که موجب به وجود آمدن دو دسته اشخاص آگاه و ناآگاه می گردد. عاملی که بر روابط بین ذی نفعان و شرکت تاثیر می گذارد ایزلی و اوهارا ،۲۰۰۳ معتقدند که شرکت ها می توانند با بهره گرفتن از مقدار، دقت و در کل کیفیت اطلاعات ارائه شده به سرمایه گذاران عدم تقارن اطلاعاتی موجود را در تاثیر قرار دهند. کیفیت بالای گزارشگری مالی با کاهش عدم تقارن اطلاعاتی سبب کارایی بالاتر سرمایه گذاری می شود. که این امر از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت و سرمایه گذاران و بین سرمایه گذاران و مدیران محقق می شود. باتاچاریا و دیگران نیز معتقدند که کیفیت بالاتر سود حسابداری از عدم تقارن اطلاعاتی کاسته و هزینه ی مربوط و گزینه ی نامناسب را حول اعلام سود کاهش می دهد. دسته ی دیگر از مطالعات در تحلیل عامل موثر بر موجودی نقد شرکت ها نشان می دهند با افزایش عدم تقارن اطلاعاتی مقدار وجه نقد نگه داری شده توسط شرکت ها افزایش می یابد. به عبارتی عدم تقارن اطلاعاتی سبب می شود تحصیل وجه نقد برای شرکت ها دشوار و هزینه بر شود. و در این شرایط شرکت ها ممکن است دارایی های نقد خود را تقویت نمایند تا هزینه های مرتبط با وابستگی بر تامین مالی خارجی بکاهند. در این مطالعات عواملی چون اندازه، میزان وفرصت های رشد، ساختار مالکیت، اندازه، روابط بانکی و سررسید بدهی بر مبنای تئوری عدم تقارن اطلاعاتی تحلیل شده اند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که کیفیت گزارشگری از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی متعاقبا کاهش وجه نقد مازاد بر نیاز موجب افزایش کارایی سرمایه گذاری شده و مدیریت وجه نقد شرکت را بهبود ببخشد. که نهایتا منجر به نگهداشت وجه نقد کمتری در شرکت می‌شود. هر چه میزان فرصت های رشد بیشتر باشد شرکت به منظور از دست ندادن پروژه های با ارزش وجه نقد بیشتری را نگهداری می نماید. همچنین انتظار می رود در شرکت های بزرگتر به واسطه ی صرفه جویی به مقیاس مانده ی نقد کمتر باشد و چون شرکت های کوچکتر با عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری مواجه هستند مجبور به نگهداری وجه نقد بیشتری هستند.
حسابداری

هرچه سررسید بدهی کوتاه تر باشد، ریسک مالی افزایش می یابد و شرکت مجبور به نگهداری وجه نقد بیشتری خواهد بود. لذا انتظار می رود با افزایش سررسید بدهی موجودی نقد کاهش یابد. از آنجایی که شرکت های با نسبت بدهی بانکی بالاتر به دلیل روابط بهتر بانکی با سهولت بیشتری قادر به تامین مالی هستند نیاز کمتری به نگهداری وجه نقد خواهند داشت. نگهداشت وجه نقد دارای هزینه ی فرصت نیز خواهد بود. و انتظار می رود هر چه هزینه ی فرصت بیشتر باشد مانده نقد کمتری نگهداری شود. از سویی به واسطه ی افزایش هزینه ی تامین مالی در شرکت های با اهرم مالی بالا هزینه ی وجه نقد مورد استفاده بیشتر خواهد بود. لذا انتظار می رود با افزایش اهرم مالی مانده نقد کمتر شود.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

۱سؤالات تحقیق

شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.
دانلود پایان نامه

  • آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران  در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟

 

۶-۱ فرضیه های تحقیق

۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.

۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.

۷-۱اهداف تحقیق

شرکت‌ها استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مى‌کنند:

۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداخت‌هاى شرکت؛

۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت به‌صورت راکد باقى مى‌ماند.

هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى به‌درستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و به‌کارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداخت‌هاى به موقع شرکت مى‌شود؛ بنابراین، استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد باید به‌گونه‌اى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.

۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .

۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...