.

۲سرمایه­گذاری

سرمایه ­گذاری فرایند اتخاذ تصمیمی است که مدیران از آن برای شناسایی طرح­هایی که به ارزش شرکت می­افزایند استفاده می­ کنند. به عبارت دیگر تهیه بودجه سرمایه­ای مهم ترین وظیفه مدیران مالی و کارکنان شرکت می­باشد ریموند[۱]( ۲۰۰۴). بودجه سرمایه­­ای عبارت از مجموعه طرح­های سرمایه ­گذاری که یک وجه مشترک دارند یعنی بازده هر یک از اینها دردوره های بلند مدت (بیش از یک سال) به دست می­آید شایان توجه است تصمیم­های بودجه­بندی سرمایه­ای یک شرکت نخست سیراستراتژیک آن را مشخص می­ کند. زیرا پیش از اینکه شرکت اقدام به تولید محصولات جدید کند یا خدمات جدید ارائه نماید یا اینکه وارد بازارهای جدید گردد می­باید سرمایه ­گذاری انجام دهد دوم نتایج تصمیم­های بودجه­بندی سرمایه­ است برای چندین سال ادامه خواهد داشت و انعطاف پذیری شرکت را کاهش می­دهد سوم سرمایه ­گذاری ضعیف و نا کارا می ­تواند تبعات مالی جدی داشته باشد اگر شرکت مبلغ بسیار زیادی را به صورت ناکارا سرمایه ­گذاری کند شرکت با هزینه­ های استهلاک بالا و سایر هزینه­ های غیرضروری مواجه خواهد شد از سوی دیگر اگر به مقدار کافی سرمایه گذاری ننماید تجهیزات و نرم افزارهای کامپیوتر آن ممکن است به حد کافی پیشرفته نباشد تا شرکت بتواند تولید رقابتی نماید همچنین، اگر شرکت ظرفیت کافی نداشته باشد ممکن است سهم بازار را به شرکت­های رقیب واگذار نماید که در آن صورت بازیافتن مشتریان از دست رفته نیاز به هزینه­ های فروش سنگین، کاهش قیمت­های فروش، یا بهبود محصولات دارد که هر یک از اینها بسیار پرهزینه می­باشند  بریگام[۲] ( ۲۰۰۸) شایان ذکر است تحقیقات زیادی در حسابداری براین نکته تأکید دارند که شرکتهای دارای کیفیت بالای حسابداری، دارای بازگشت سرمایه بهتر و همچنین بازدهی بالاتر در سرمایه­گذاریهای خود بوده و این امر کیفیت بالاتر (حسابداری) همچنین بهره­وری سرمایه ­گذاری در دارایی­ های سرمایه­ای را نیز به صورت میانگین افزایش می­دهد. وردی[۳](۲۰۰۶) ، بتی و همکاران[۴](۲۰۰۷) ، بیدل و همکاران[۵] (۲۰۰۹)یافته­ های آنها موید این مطلب بود که شرکتهای دارای کیفیت حسابداری بالاتر، امکان به هدر رفتن سرمایه­گذاریهای صورت گرفته در اقلام سرمایه­ای را برای خود کاهش داده و الگویی از سرمایه ­گذاری در اقلام سرمایه را ارائه می­ دهند که علی رغم پایداری بیشتر بسیار ناهمگون و متفاوت با سایر شرکتها می­باشد(بیدل و هیلاری ۲۰۰۷، ۱۵۵)[۶] .
حسابداری

 

۱-۲-۲مراحل اجرای بودجه­بندی سرمایه­ای:

رشد یک شرکت و حتی توانایی آن در باقی ماندن در صحنه رقابت و ادامه حیات به یک جریان ثابتی از ایده­ها برای ساخت محصولات جدید و یا روش­های بهبود محصولات موجود با هزینه کمتر بستگی دارد، از این رو، یک شرکت با مدیریت عالی تلاش می کند به پیشنهادی مناسب در زمینه طرحهای بودجه­بندی سرمایه­ای توجه خاصی داشته باشد. اگر شرکتی دارای مدیران اجرایی و کارکنان توانا، مبتکر و خلاق باشد و اگر سیستم انگیزش شرکت نیز به نحو مناسب کار کند، ایده های زیادی برای سرمایه­­گذاری­های ارائه خواهد شد برخی از ایده­های خوب و برخی دیگر خوب نخواهد بود بنابراین، شرکتها باید طرح­ها را برای شناسایی آنهایی که برارزش شرکت می­افزایند، ازطریق اجرای مراحل ذیل مورد بررسی قرار دهند
پایان نامه - تحقیق

۱- تشخیص و شناسایی طر­ح­های سرمایه ­گذاری

۲- ارزیابی و تعیین مطلوبیت هر یک از طرحها

۳- گزینش یا انتخاب طرح مطلوب

۴-طبقه ­بندی طرحها و انتخاب بهترین آنها در صورتی که وجوه موجود برای تأمین مالی مجموعه ای از سرمایه­گذاریها کافی نباشد.

۵- تجزیه و تحلیل نتایج تصمیمات گذشته که در مورد طرحهای سرمایه ­گذاری گرفته شده است (ریموند ۱۳۸۳) تحقیقات صورت گرفته نشان می­دهد شرکتهای دارای کیفیت گزارشگری مالی بالا انحراف کمتری از سرمایه­گذاریهای پیش ­بینی شده و بودجه­بندی سرمایه­ای خود خواهند داشت و حساسیت کمتری در مقابل شرایط اقتصادی (در سطح شرکت و نه در سطح کلان اقتصادی) در این رابطه از خود نشان می­ دهند (بیدل و هیلاری،  ۲۰۰۷، ۱۵۷)[۷] .
عکس مرتبط با اقتصاد

[۱].Reymond,2004

[۲].Brigham,2008

[۳].Verdi.2006

[۴].Beatty et al,2007

[۵].Biddle et al,2009

[۶].Biddle &Hilary,2007,155

[۷].Biddle &Hilary,2007,157

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

۱سؤالات تحقیق

شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.

  • آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران  در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟

 

۶-۱ فرضیه های تحقیق

۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.

۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.

۷-۱اهداف تحقیق

شرکت‌ها استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مى‌کنند:

۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداخت‌هاى شرکت؛

۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت به‌صورت راکد باقى مى‌ماند.

هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى به‌درستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و به‌کارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداخت‌هاى به موقع شرکت مى‌شود؛ بنابراین، استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد باید به‌گونه‌اى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.

۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .

۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...