۱- کنترل دائم ‌شاخص‌ها:

برای سازمان‌ها، ادراک و یکپارچه­سازی داده ­ها در تمامی سطوح بزرگترین چالش مدیریتی به شمار می ­آید و تدوین مقیاس­های اندازه ­گیری، به روز نگه داشتن، مقایسه و تمرکز بر آن ها در سازمان، مشکلی همیشگی است که با ورود سیستم هوشمندی کسب و کار ( و استقرار انبار داده های موضوعی)، به اکثر این مشکلات خاتمه داده می‌شود. داشبوردها در مشاهده شاخص‌های حیاتی به تمامی سطوح سازمان یاری می­رسانند و به کاربر امکان دنبال کردن جایگاه های سازمان توسط شاخص‌ها را می‌دهند. با دنبال کردن شاخص‌های متعدد و مورد نظر و تحلیل روندها ‌می‌توان درک بهتر از اینکه سازمان و حوزه های مرتبط چگونه عمل می‌کند، کسب کرد(انصاری و دیگران، ۱۳۸۹).

۲- مشاهده سلامت عملکردی سازمان در یک نگاه:

داشبوردها با ارائه مقیاس­ها و شاخص‌های حیاتی سازمان به صورت دیداری و در نمودارها و گیج های مختلف، امکان درک وضعیت های عملکردی را تنها در یک نگاه فراهم می­سازند و تصویری از سلامت واحدهای مختلف در یک صفحه با یک نگاه را ارائه می‌دهند(عضنفری و دیگران، ۱۳۸۷).

۳- تشخیص‌ مشکلات‌ بالقوه‌ پیش‌ از تبدیل شدن ‌به ‌بحران

داشبوردها با ارائه اطلاعات به­موقع برای افراد مربوط، امکان تشخیص وقوع مشکلات بالقوه سازمان را برای مدیران فراهم می‌کند، تا قبل از تبدیل شدن مشکلات به بحران تشخیص داده شوند. داشبوردهای سازمانی با قابلیت کندوکاو و کلیک کردن بر هر مورد، می ­توانند جزئیات و نمودارهای بیشتری را ارائه کنند و به داده های زیرین و تاریخچه آن دسترسی پیدا کنند و ریشه ضعف­ها و مسائل را نشان دهند(اسکندری و مولوی، ۱۳۸۸).

۴- کاهش زمان و هزینه در جستجو برای اطلاعات‌ مورد نیاز :

داشبوردهای سازمانی روشی یگانه برای دسترسی به داده های متنوع از پایگاه ­های متفاوت در سطح سازمان و تبدیل آن به یک فرمت قابل درک را ارائه می‌دهند. داشبوردها با جمع‌کردن تمامی اطلاعات و شاخص‌ها و مقیاس­های مربوط و حیاتی برای کاربر در یک صفحه و تشخیص آن ها در یک نگاه، باعث صرفه­جویی در زمان و هزینه جستجوی اطلاعات در گزارش­ها می‌شوند(اردشیری، ۱۳۸۸).

۵- کمک به اتخاذ تصمیمات شفاف تر:

قابلیت مشاهده شاخص‌های حیاتی عملکرد استخراج شده از داده های به هنگام، به همراه پی بردن به موارد حیاتی و مشکلات بالقوه و اطلاع از وضعیت سازمان با یک نگاه، همگی در تصمیم گیری­های شفاف­تر، به مدیران و سایر تصمیم‌گیرندگان یاری می‌رسانند و از آنجا که در تمامی واحدهای سازمان ‌بر اساس اطلاعات مشترک تصمیم ­گیری می‌شود، سازمان به عنوان یک مجموعه کاراتر عمل می­ کند و اهداف و استراتژی­ های سازمان با تغییر شرایط تغییر می­ کند. با وجود داشبوردها، تمامی داده ­ها و شاخص‌های حیاتی عملکرد به روز شده و انعطاف لازم برای واکنش به تغییرات نیز فراهم می‌شود. مشاهده داده ­ها و شاخص‌های عملکرد از طریق داشبوردها این امکان را ارائه می­دهد که کارکنان همراه با مدیران برای رسیدن به اهداف همراستاتر شوند(نجفی، ۱۳۸۳).

۶- همراستایی ­عملیات ­سازمان با استراتژی آن:

داشبوردها به سازمان در همراستایی روز به روز عملیات با استراتژی کمک ‌می‌کنند و عملیات اثربخش را با ارائه شاخص‌های مربوط در هر سطح سازمان اطمینان می­بخشند(انصاری و دیگران، ۱۳۸۹).

۷- به‌ روز بودن‌ اطلاعات:

با بهره‌گیری از داشبوردها، سازمان به بهره‌گیری از داده هایی که زمان مصرف آن ها گذشته، خاتمه می‌دهد و با یک کلیک آن ها را به روز می‌کند و یا خود داشبورد با بهره گرفتن از هوشمندی، مرتباً خود را به روز می­ کند. برای مدیران در تمامی لحظات مسئله فرهنگ نیز از اهمیت بسیار برخوردار است. برای اثر بخش­تر بودن استفاده از داشبوردهای سازمانی، مدیران اجرایی بایستی این تکنولوژی را وارد کارهای روزمره و تصمیم گیری­های خود کنند تا فرهنگ استفاده از این تکنولوژی با ارزش در کل سازمان ایجاد شود(محقر و دیگران، ۱۳۸۷).

۸- عملکرد به قیاس تعهد

با بهره‌گیری از داشبوردها، می توان بین میزان تعهد هریک از بخش ها و ارگان‌های یک سازمان ومیزان عملکرد آن ها درجه بندی و آن را در بازه زمانی مشخص درصد دهی کرد(پرهیزگار و دیگران، ۱۳۸۸).

۹- آینده نگری و آینده نگاری سازمانی و موضوعی

با بهره گیری از محیط های تحلیلی در راهکارهای هوش تجاری می توان به آینده نگری و آینده نگاری سازمانی و یا موضوعی دست یافت. آینده نگری به در پی پیش‌بینی و کشف آینده و دیدن آنچه در آینده رخ خواهد داد، می‌باشد و آینده نگاری دنبال ساخت آینده مطلوب برای سازمان یا موضوع مورد نظر می‌باشد. می توان راهکارهای هوشمندی کسب و کار را به ‌عنوان زیر ساخت آینده پژوهی سازمانی تعریف نمود. بقا و پیشرفت صنعت بانکداری و خدمات مالی در سایه یک محیط تراکنشی و مبادله‌ای امن میسر است. در مواجهه با اقتصاد نامطمئن جهانی، مقررات سخت‌گیرانه و توقع مشتریان، متخصصان بانکی ناگزیر از به کارگیری راهکار توسعه استراتژی حفظ اعتماد مشتریان موجود و به دست آوردن مشتریان جدید هستند. جهت موفقیت در امر بانکداری و سرمایه‌گذاری مالی، بانک‌ها باید مشتریان سودآور را شناسایی و حمایت کنند. همچنین در بهبود وضعیت عملیات در سطح کاربران بکوشند و با نظارت بر هوش کسب و کار عمل‌گرا به درک و بهبود عملکرد نمونه کار‌ها با ابزارهای هوش تجاری بپردازند. هوش تجاری واقعی(BI) می‌تواند امکان رشد و اطمینان از موفقیت در سرمایه‌گذاری بانک را پشتیبانی کند. هوش تجاری مجموعه توانایی‌ها، تکنولوژی‌ها، ابزار‌ها و راهکارهایی است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسب و کار کمک می‌کند. ابزارهای هوش تجاری، دیدگاه‌هایی از شرایط گذشته، حال و آینده را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با پیاده‌سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میانی و مدیران ارشد و حتی کاربران نهایی از دیدگاه ارتباط اطلاعاتی از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح، در لحظه و با کیفیت بالا در اختیار آن‌ ها قرار خواهد گرفت(پیرایش و علی پور، ۱۳۹۱)

۱-۶ مدل مفهومی پژوهش:

نمودار ۱-۱ مدل مفهومی پژوهش (منبع:آلیس و دیگران، ۲۰۱۴)

۷-۱ تحلیل مدل:

امروزه، بانک ها بر بسیاری از سیستم ها به منظوری راه اندازی کسب و کارخود متکی هستند: برنامه­ ریزی منابع کسب و کار ERP، سیستم های هسته ای، مدیریت روابط مشتری CRM، مدیریت منابع انسانی HRM مدیریت زنجیره تامین SCM نقاط فروش POS کالسنترها نقاط تماس آنلاین مشتریان و تجارت الکترونیک و غیره. هریک از این سیستم ها اطلاعات انبوهی را در رابطه با مشتریان، دادوستدها، سپرده گذاری ها، تسهیلات و وام ها، موجودی منابع مالی و منابع انسانی تولید می‌کنند. متاسفانه، به دلیل جدا بودن بسیاری از سیستم ها و ناسازگاری آن ها این داده ها نمی توانند به طور مؤثری در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار گیرند. در این مدل چگونگی یک کاسه کردن این اطلاعات و تبدیل آن ها به اطلاعات قابل استفاده برای تصمیم گیران سازمانی- اطلاعات ‌در مورد ترجیحات و وفاداری مشتریان، الگوهای خرید، عملکرد سازمان های ذینفع، کلاهبرداری های بالقوه، پیوستگی محصول، و پیش‌بینی های مالی و موجودی منابع- با بهره گرفتن از سیستم های هوش تجاری در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته و مزیت ها و فواید آن به منظور کسب مزیت رقابتی بیان می شود.

۸-۱ نتیجیه گیری کلی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...