. اقلام تعهدی و شیوه اندازه گیری آن ها

اقلام تعهدی به ارقامی گفته می شود که موجب به تعویق افتادن ثبت درآمدها و یا هزینه ها می شوند. همچنین می توان اقلام تعهدی را به عنوان انتقال دهنده وجه نقد به زمان دیگر، معرفی کرد. بدین معنی که پرداخت هاو دریافت های وجه نقد، به درستی در اقلام تعهدی ثبت شده مندرج  است و این موضوع موجب می شود این اقلام واقعیت اقتصادی شرکت را بهتر نمایش دهند.
دانلود پایان نامه

از آن جا که در تحقیق حاضر، اقلام تعهدی بر اساس رویکرد ترازنامه ای مورد مطالعه قرار گرفته است،  بررسی شیوه تعیین ارزش آنها، می تواند به درک درجه قابلیت اتکای آن ها کمک کند.

اقلام تعهدی که حاصل رویدادهای مالی واحدهای تجاری هستند، زمانی شناسایی می شوند که مقدار آن ها قابل اندازه گیری باشد. اگر نتوان مقداری برای آن ها  تعیین کرد، قلم تعهدی شناسایی نمی شود. علاوه بر این، اقلام تعهدی مزبور باید از عهده آزمون مربوط به قابل اعتماد و معتبر بودن بر آید. حذف هر قلم تعهدی که دارای  شرایط لازم برای شناسایی است موجب خواهد شد که مسأله مفید بودن و صداقت اطلاعات مالی خدشه دار شود.

در همه علوم طبیعی و اجتماعی طبقه بندی یک امر الزامی و ضروری است تا بتوان رشته علمی مربوطه را مطالعه کرد و اطلاعات مهم و اثر گذار را به دیگران ارائه نمود. حسابداری هم از این امر مستثنی نیست. باید اقلام تعهدی را در گروه های مربوطه قرار داد و بدین وسیله خلاصه ای از اطلاعات حسابداری و قابل تفسیر  ارائه کرد تا سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از صورت های مالی در فرایند تصمیم گیری خود آنها را درک و تجزیه و تحلیل نمایند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

نظریه پردازان حسابداری هدف از طبقه بندی اقلام را به شرح زیر بیان کرده اند:
حسابداری

  • ارائه اطلاعات در مورد توان بازپرداخت بدهی های شرکت.
  • روشن نمودن فرایند حسابداری
  • نشان دادن روش های تعیین ارزش اقلام
  • روشن نمودن هدف های مدیریت
  • پیش بینی جریان های نقدی

ترتیب نوشتن اقلام در ترازنامه، بر حسب قدرت نقدینگی آن ها باعث شد که اقلام تعهدی ترازنامه به دو گروه جاری و غیر جاری طبقه بندی شوند. اما چندین سال است که این طبقه بندی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. منتقدان بر این باورند که در این طبقه بندی توجهی به مبنای طبقه بندی نشده است که آیا در این طبقه بندی مبنای دوره یک ساله مورد توجه قرار گرفته یا چرخه عملیات؟ریچاردسون و سایرین بر این باورند اقلام تعهدی همواره در معرض قضاوت های شخصی و ذهنی افراد اندازه گیر قرار دارند که باعث خطا و اشتباهات عمدی و سهوی در اندازه گیری آن ها می شود. ریچاردسون و سایرین این امر را ناشی از دو علت زیر می دانند:

    • بر اساس اصول حسابداری، بسیاری از اقلام تعهدی مربوط به منافع اقتصادی را به علت  نداشتن قابلیت اتکای کافی نمی توان شناسایی و گزارش کرد.

عکس مرتبط با اقتصاد

  • و اقلامی هم که بر مبنای اصول حسابداری تهیه و گزارش می شوند با خطا توأم هستند.

چندین دهه است که بحث محافل حسابداری، تعیین بهترین روش برای تعیین ارزش اقلام تعهدی است. این بحث، از پیچیدگی ها و ابهام های زیادی برخوردار است. برای بررسی دقیق تر این موضوع تعیین ارزش اقلام تعهدی را در دو قالب دارایی ها و بدهی های تعهدی مورد بررسی قرار می دهیم.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

از جمله معیارهای مهم ارزیابی اوراق بهادار، سود شرکت ها می باشد، اما آیا اطلاعات سود شرکت ها توانایی پیش بینی سودآوری شرکت ها را دارند و آیا اطلاعات ارائه شده به سرمایه گذاران قابل اتکا است؟ هدف کاربردی تحقیق حاضر نیز، پیشنهاد برای سرمایه گذارانی که به طور عام به رقم سود توجه ویژه ای دارند. آنها سودهای بدون نوسان ویاکم نوسان را باکیفیت تر تلقی می کنند. به عبارت بهتر، آنها در شرکتهایی حاضرند سرمایه گذاری کنند که روند سود آنها دارای ثبات بیشتری است.

بنابراین سودهای گزارش شده همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی، دارای اعتبار ویژه ای است. مدیران واحدهای تجاری سعی دارند در فرایند تعیین سود دخالت نمایند تا رقم سود در راستای اهداف دلخواه آنها گزارش شود. مدیران به صورت فرصت طلبانه بر سود خالص مدیریت می کنند و بدین منظور از روش های متعددی استفاده می کنند، آنها به منظور نشان دادن تصویری مطلوب از روند سودآوری، در چارچوب اصول و روش های حسابداری دست به مدیریت سود می زنند. مدیران از طریق انتخاب روش های خاص حسابداری و همچنین تغییر در برآورد می تواند سود را دستکاری کنند.

با توجه به مشکلات نمایندگی وتضاد منافع بین مدیران وسهامداران، یکی از راه های پیشنهادی برای بهبود روابط قراردادی ونمایندگی استفاده ازمکانیزم های حاکمیت شرکتی می باشد. از مکانیزم های موثر حاکمیت شرکتی می توان به مالکیت مدیریت اشاره نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...