سرمایه‌گذاریهای قابل داد و ستد:

برخی شرکتها سرمایه‌گذاریهایی در نقد، اوراق بهادار قابل داد و ستد، قرضه یا سهام دارند. این سرمایه‌گذاریهای غیرفعال نباید جزء سرمایه بکار گرفته شده لحاظ شوند زیرا که آنان در ایجاد سود عملیاتی مشارکتی ندارند. بنابراین منطقی است که سود ناشی از چنین سرمایه‌گذاریهایی، در سود عملیاتی لحاظ نشود(دویت، ۲۰۰۴،۸۹)[۱].
دانلود تحقیق و پایان نامه

 

۶-۱۳-۲- تأمین مالی رایگان:

در تعیین مبلغ سرمایه سرمایه گذاری شده (IC)، کلیه منابع تأمین مالی رایگان نظیر هزینه‌های تعهد شده و حسابهای پرداختنی بدون بهره می‌بایست از داراییها کسر شود.

 

سپس هزینه سرمایه در مورد خالص داراییهای بکار گرفته شده در عملیات محاسبه گردد (دویت، ۲۰۰۴،۸۹)[۲].

 

۱۴-۲- جمع بندی مراحل محاسبه EVA:

طبق مطالب پیش گفته، می‌تواند محاسبه EVA را در شش مرحله زیر خلاصه کرد:

مرحله اول: طی این مرحله داده‌های مورد نیاز جهت انجام محاسبات جمع آوری می‌شوند این داده‌ها شامل اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی (ترازنامه، صورت سود و زیان) و یادداشت پیوست‌ها برای شرکت‌های نمونه می‌باشد (لیبنبرگ، ۲۰۰۴، ص ۴۲) [۳].

مرحله دوم: در این مرحله نیز، سود عملیاتی پس از کسر مالیات[۴]  و تعدیلات، محاسبه می‌شود. انجام این تعدیلات به منظور محاسبه سود اقتصادی واقعی، ضروری است.
عکس مرتبط با اقتصاد

مرحله سوم: طی این مرحله، میزان سرمایه بکار گرفته شده [۵] پس از انجام تعدیلات محاسبه می‌شود. وجوه سرمایه‌گذاری شده شامل حقوق صاحبان سرمایه و بدهی‌های بهره‌بردار، اعم از بدهی‌های بلند مدت و کوتاه مدت بهره‌بردار است.

مرحله چهارم: محاسبه هزینه سرمایه [۶] است که در تحقیق حاضر برای محاسبه آن از روش مبتنی بر ارزش فعلی جریانات نقد استفاده می‌شود.

مرحله پنجم: طی این مرحله، دامنه عملکرد شرکت محاسبه می‌گردد.

مرحله ششم: حاصل ضرب دامنه عملکرد در مبلغ سرمایه گذاری شده  مبلغ EVA را به دست می‌دهد.

[۱]- Dout,2004,89

[۲]- Dout,2004,89

[۳] -LIBENBERG, I.E. 2004.,42

[۴]- NPPAT

[۵]- IC

[۶]- WACC

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
حسابداری

[۱]- ROE

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...