- ساختار سرمایه بهینه:

ساختار سرمایه بهینه ترکیبی از ارزش ویژه و دیون است که باعث حداکثر شدن ارزش واحد تجاری در کل می‌شود. ساختار سرمایه هدف، ترکیبی از منابع بلندمدت مالی است که به کمترین نرخ WACC منجر می‌شود. برندگان جایزه نوبل، میلیر و مودیلیانی[۱] (۱۹۶۱) ادعا می‌کنند که ارزش واحد تجاری با نحوه تأمین مالی آن ارتباطی ندارد. از آنجا که جریان نقد ایجاد شده توسط داراییها تغییر نمی‌کند و WACC ثابت باقی می‌ماند، پس ارزش واحد تجاری نیز بدون تغییر باقی می‌ماند. این پدیده همراستا با تئوری پیتزا[۲] است که مطرح می‌کند، اندازه یک پیتزا (یک شرکت) را نمی‌توان با تکه تکه نمودن آن به قطعات بیشتر افزایش داد (دویت، ۲۰۰۴،۸۹)[۳].
دانلود تحقیق و پایان نامه

 

۱۰-۲- هزینه حقوق صاحبان سهام عادی:

هزینه حقوق صاحبان سهام عادی توسط سه رویکرد ذیل محاسبه می‌شود:

P الگوی قیمت گذاری دارائیهای سرمایه‌ای [۴]

P روش مبتنی بر بازده اوراق بهادار به اضافه صرف ریسک؛

P ارزش فعلی جریانات نقدی

این روشها ناسازگار نیستند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد ولی در عمل، کاربرد آنها منجر به ارتکاب خطا خواهد شد. از این رو، هنگام رویارویی با موضوع محاسبه هزینه سهام عادی عملاً از هر سه روش استفاده می‌شود.

 

۱-۱۰-۲- روش مبتنی بر الگوی قیمت گذاری داراییهای سرمایه‌ای:

مدل CAPM[5] با این فرض ایجاد شده که سهامداران صرفاً می‌توانند انتظار دریافت جایزه پذیرش مخاطره‌ای را داشته باشند که نمی‌توان آن را از طریق تنوع بخشی برطرف نمود. این ریسک  را ریسک سیستماتیک یا ریسک بازار می‌نامند. محاسبه ریسک کل به صورت مقابل است:

ریسک غیرسیستماتیک (ریسک شرکت) + ریسک سیستماتیک (ریسک بازار) = ریسک کل

ریسک تنوع پذیر + ریسک تنوع ناپذیر = ریسک کل

سرمایه گذار می‌تواند از طریق تنوع بخشی خود را در برابر ریسک غیرسیستماتیک که خاص شرکت سرمایه پذیر است، ایمن نماید. اما ریسک بازار قابل حذف نیست و سرمایه گذار بابت پذیرش آن مستحق دریافت صرف ریسک است.

CAPM محاسبه هزینه حقوق صاحبان سهام عادی را با نرخ بهره بدون ریسک آغاز می‌کند سپس جایزه پذیرش ریسک سیستماتیک را به آن می‌افزاید (شریعت پناهی، ۱۳۷۶، ص ۹۳-۷۴ و  ۴۳۰-۴۲۹)۲.

 

۲-۱۰-۲- روش مبتنی بر بازده اوراق قرضه به اضافه صرف ریسک:

اغلب، تحلیلگرانی که به روش مبتنی بر الگوی قیمت گذاری داراییهای سرمایه‌ای اعتماد کامل ندارند برای برآورد هزینه سهام عادی از یک روش ذهنی و آنی استفاده می‌کنند، آنها با توجه به قضاوت خود، یک صرف ریسک حدود ۳ تا ۵ درصدی را با نرخ بهره اوراق قرضه بلندمدت شرکت می‌افزایند. عقل سلیم حکم می‌کند که هزینه سرمایه شرکتهای دارای اوراق قرضه پر ریسک، با رتبه اعتباری پایین و در نتیجه نرخ بهره بالایی هستند، بالا باشد و معقول است از رویه‌ای استفاده نماییم که هزینه سهام عادی بر مبنای قابل مشاهده  وام  یا  اوراق قرضه گذاشته

شود (پارسائیان، ۱۳۸۲، ص: ۲۰۷-۲۰۶)۳.

[۱] - Miller & Modigliani,1961

[۲]- Pizza Theory

[۳]-Dout,2004,89

[۴]- CAPM

[۵] - Capital Assets pricing Model

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
حسابداری

[۱]- ROE

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...