تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

۱-۳-۵٫ متغیر وابسته :

عبارت است از متغیری که تحت تاثیر متغیرهای دیگر است ومعمولااثرات سایر متغیرها برروی آن موردبررسی قرار می گیرد(طالب،۱۳۸۰). به عبارتی دیگر، متغیری است که تحت تاثیر متغیر مستقل قرارمی گیردوبراثرتغیرات آن تغیر می کند.

۱-۳-۵-۱٫ ثبات سود( : (ROA ثبات سود را با بهره گرفتن از معادله زیر محاسبه می شود:

(فرمول ۳-۵) RoA t+1=αO+α۱RoAt+ε•

که در معادله فوق  RoA یعنی سود قبل از هزینه بهره (هزینه های مالی) و بعد از مالیات، تقسیم بر کل دارائیها می باشد.

۲-۳-۵٫ متغیرهای مستقل:

به متغیری که از طریق آن متغیر وابسته پیش بینی می شود متغیر مستقل گفته می شود. به این متغیر، متغیر محرک یادرون داد نیز گفته می شود. همچنین متغیری  است که توسط پژوهشگراندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شودتا تاثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه گیری شود(دلاور،۱۳۸۴).
دانلود پایان نامه

۲-۳-۵-۱٫ مالکیت سهام مدیریت(MSO): مالکیت سهام مدیریت به صورت درصدی از سهام عادی تملک شده توسط هیأت مدیره اجرایی و غیر اجرایی اندازه گیری می شود. این اطلاعات به صورت غیر مستقیم از افشائیات صورتهای مالی سالانه استخراج می گردد.

۲-۳-۵-۲٫ منظورازاقلام تعهدی حسابداری، کل اقلام تعهدی (TACC) می باشد: که از سه طبقه مجزا تشکیل شده است، شامل اقلام تعهدی جاری(WC) ، اقلام تعهدی غیر جاری(NCO) واقلام تعهدی مالی(FIN) می باشد. اقلام تعهدی کل همانند تحقیق انجام شده توسط ریچاردسون و همکاران (۲۰۰۵) از طریق معادله زیر اندازه گیری می شود.
حسابداری

(فرمول ۳-۶)

TACC=ΔWC+ΔNCO+ΔFIN

مؤلفه های اقلام تعهدی کل به شرح زیر محاسبه می شود:

تغییر در دارایی های عملیاتی جاری – تغییر در بدهیهای عملیاتی جاری ΔWC=

دارایی های جاری – (سرمایه گذاری های جاری+ وجوه نقد) = تغییر در دارایی های عملیاتی جاری

)بدهیهای جاری –  استقراض های کوتاه مدت) =تغییر در بدهیهای عملیاتی جاری

تغییر در دارائیهای عملیاتی غیر جاری – تغییر در بدهیهای عملیاتی غیر جاری ΔNCO=

(سرمایه گذاریهای غیر جاری – دارائیهای غیر جاری) = تغیردردارائیهای عملیاتی غیر جاری

(استقراض های بلند مدت – بدهیهای غیر جاری) =  تغیردر بدهیهای عملیاتی غیر جاری

بدهیهای مالی–دارائیهای مالی ΔFIN=

(وجوه نقد + سرمایه گذاری جاری + سرمایه گذاری غیرجاری)= دارائیهای مالی

(استقراض های بلند مدت + استقراض های کوتاه مدت)= بدهیهای مالی

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

از جمله معیارهای مهم ارزیابی اوراق بهادار، سود شرکت ها می باشد، اما آیا اطلاعات سود شرکت ها توانایی پیش بینی سودآوری شرکت ها را دارند و آیا اطلاعات ارائه شده به سرمایه گذاران قابل اتکا است؟ هدف کاربردی تحقیق حاضر نیز، پیشنهاد برای سرمایه گذارانی که به طور عام به رقم سود توجه ویژه ای دارند. آنها سودهای بدون نوسان ویاکم نوسان را باکیفیت تر تلقی می کنند. به عبارت بهتر، آنها در شرکتهایی حاضرند سرمایه گذاری کنند که روند سود آنها دارای ثبات بیشتری است.

بنابراین سودهای گزارش شده همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی، دارای اعتبار ویژه ای است. مدیران واحدهای تجاری سعی دارند در فرایند تعیین سود دخالت نمایند تا رقم سود در راستای اهداف دلخواه آنها گزارش شود. مدیران به صورت فرصت طلبانه بر سود خالص مدیریت می کنند و بدین منظور از روش های متعددی استفاده می کنند، آنها به منظور نشان دادن تصویری مطلوب از روند سودآوری، در چارچوب اصول و روش های حسابداری دست به مدیریت سود می زنند. مدیران از طریق انتخاب روش های خاص حسابداری و همچنین تغییر در برآورد می تواند سود را دستکاری کنند.

با توجه به مشکلات نمایندگی وتضاد منافع بین مدیران وسهامداران، یکی از راه های پیشنهادی برای بهبود روابط قراردادی ونمایندگی استفاده ازمکانیزم های حاکمیت شرکتی می باشد. از مکانیزم های موثر حاکمیت شرکتی می توان به مالکیت مدیریت اشاره نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...