.

۲ عوامل بهای تمام شده:

هزینه های مواد، دستمزد وسربار طبق روش های معمول حسابداری صنعتی در حسابهای مربوطه گردآوری می شوند. سپس این هزینه ها تجزیه وتحلیل گردیده واز طریق ثبتهای مناسب روزنامه به حساب دوایر منظور می شوند (اقبالی منش ، ۱۳۸۲، ۳۰)۱.
حسابداری

هزینه مواد:

بهای تمام شده مواد مصرفی که باید به حساب کار در جریان ساخت دایره مربوطه منظور شود به روش های مختلفی قابل دستیابی است :

  1. در مورد مصرف مواد هر دایره برگه درخواست مواد جداگانه تنظیم شود و در پایان دوره جمع آنها برابر جمع مواد مصرفی در دایره تلقی شود.
  2. می توان جمع مواد مصرف شده را از رابطه زیر بدست آورد:

موجودی موادآخردوره–(مواد خریداری شده طی دوره + مواد اول دوره ) = جمع مواد مصرفی

  1. برای برخی صنایع مثل داروسازی می توان از فرمولهای خاصی برای تعیین نوع ومقدار مواد مصرفی استفاده کرد.
  2. در مواردی که مواد مشابهی بطور مرتب مورد استفاده قرار می گیرند، مصرف روزانه یا هفتگی به کمک فرمهایی به نام مصرف مواد قابل تعیین است .

هزینه دستمزد:

در هزینه یابی مرحله ای ، هزینه دستمزد به حساب کالای در جریان ساخت دوایر مربوطه منظور می گردد که این امر موجب حذف کارهای دفتری مربوط به گردآوری هزینه دستمزد هر سفارش خواهد شد. در هزینه یابی مرحله ای بجای کارتهای اوقات کار مربوط به هر سفارش از کارتهای ساعت استفاده می شود.

هزینه های عمومی (سربار):

در هزینه یابی مرحله ای ، گردآوری این هزینه ها ترجیحا از طریق حساب کنترل سربار انجام می گیرد. در پاره ای موارد بجای به کارگیری نرخهای جذب سربار ، از هزینه های واقعی سربار استفاده می شود.

استفاده از سربارواقعی کارخانه زمانی مقدور است که میزان تولید محصولات در هر دور نسبتا ثابت باشد که در این حالت سربار کارخانه ازماهی به ماه بعد تقریبا بدون تغییر خواهد ماند. ولی درصورت وجود یکی از شرایط زیر، استفاده از نرخهای از پیش تعیین شده سربار ضروری است:

  1. در صورتیکه میزان تولید از یک دوره به دوره بعد کم وبیش ثابت نباشد.

در صورتیکه هزینه سربار ، خصوصا هزینه سربار ثابت ، قسمت عمده ای از کل هزینه های تولید را تشکیل دهد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

۱پرسش های تحقیق

پرسش اصلی : آیا بهای تمام شده خدمات بعد از برون سپاری فعالیتها کمتر از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها است .

پرسش های  فرعی :

  • آیا سهم هزینه حقوق ودستمزد از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها بیش از سهم هزینه حقوق ودستمزد از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است ؟
  • آیا سهم هزینه تعمیرات ونگهداری از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها بیش از سهم هزینه تعمیرات ونگهداری از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است ؟
  • آیا سهم هزینه خدمات قرارداری از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها کمتر از سهم هزینه خدمات قراردادی از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است؟

۶-۱اهداف تحقیق

هدف از انجام این تحقیق بررسی سهم اجزای تشکیل دهنده بهای تمام شده خدمات قبل و بعد از برون سپاری فعالیتها به بخش خصوصی در جهت کاهش هزینه ها و تصمیم گیری مدیران برای اینکه برون سپاری انجام شود یا خیر .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...