- ثبات ضریب  بعنوان شاخص ریسک سیستماتیک

مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای بر اساس یکسری از مفروضات اساسی بنا نهاده شده است که یکی از آنها فرض ثبات ضریب بتا در طول دوره است. چنانچه ضریب بتا سهام ثابت نباشد ، مشکلاتی در جهت استفاده از این مدل بوجود خواهد آورد. از اینرو در صورتیکه ضریب بتا در طول زمان ثبات لازم را نداشته باشد ، نتایج بدست آمده از این مطالعات غیر قابل استفاده خواهد بود.

در مورد ثبات یا عدم ثبات بتا در طول زمان دو طرز فکر متفاوت وجود دارد . عده ای معتقدند که گذشته تصویر کاملی از آینده بوده و بیان می کنند که بتاهای یک دوره تخمین بدون تورشی از بتای دوره بعد می باشد بطوریکه با داشتن بتای یک دوره بتای دوره بعد را می توان به آسانی پیش بینی نمود . در مقابل گروه دوم معتقدند که بتای گذشته (تاریخی) مبنای صحیح جهت تخمین بتای آینده نیست و بتای محاسبه شده در طول زمان در حال تغییر است . طرفداران این طرز فکر دلایل متعددی برای این بی ثباتی ذکر کرده اند از جمله آنها می توان به تمایل بتاها به میانگین ، تغییر در مولفه های اساسی شرکت ، تغییر در مولفه های کلان اقتصادی و … اشاره کرد.
عکس مرتبط با اقتصاد

مطالعات متعددی در مورد ثبات ضریب بتا انجام گرفته است که همگی آنها به نتایج تقریبا مشابهی مبنی بر عدم ثبات ضریب بتا سهام منفرد و ثبات نسبی ضریب بتای پرتفوی در طول دوره دست یافته اند.( راعی ، ۱۳۸۳) .

۲-۹- ریسکهای ناشی از شرکت

۲-۹-۱- ریسک تجاری

از دیدگاه نظری شرکت دارای مقدار معینی ریسک است که بصورت ذاتی یا فطری در فعالیت­های آن وجود دارد که در اصطلاح به آن ریسک تجاری گویند و یا بعبارتی ریسک تجاری عدم اطمینانی است که بصورت ذاتی در پیش بینی سود عملیاتی شرکت دارد. به عبارتی ریسک تجاری ریسک انفرادی  است. در این رابطه خالص سود عملیاتی پس از کسر مالیات عبارت است سود عملیاتی بعد از کسر مالیات .

پراسد و مریکاس در سال ۱۹۸۴ اینطور بیان کرده ­اند که ریسک تجاری شرکت غیر اهرمی را می­توان از طریق انحراف معیار بازده سهام محاسبه کرد(جولای،۱۳۸۸) و با توجه به آن فرمول محاسبه ریسک تجاری با بهره گرفتن از رگرسیون بصورت زیر ارائه شد:

Rut = au + βut * Rmt + eu

و متغیرهای مربوط به آن بدین شکل تعریف خواهند شد :

Rut : بازده شرکت غیر اهرمی برای دوره t

βut : ریسک شرکت غیر اهرمی که همان ریسک تجاری است.

Rmt : بازده پرتفوی بازار

au : عرض از مبدا خط رگرسیون.

ریسک تجاری تا حد زیادی به هزینه عملیاتی شرکت نیز وابسته است بطوریکه اگر هزینه­ های ثابت بالا باشد ، حتی کاهش اندکی در فروش می ­تواند بازده سهام را به میزان زیادی کاهش دهد . بنابراین اگر سایر عوامل ثابت باشند هراندازه که هزینه­ های ثابت زیاد باشند ریسک تجاری شرکت بیشتر می­ شود .از طرفی اگر شرکت هیچگونه وامی دریافت نکند عدم اطمینان یا ریسک بازده سهام آینده ، ریسک تجاری تلقی می­ شود بنابراین میتوان اینطور نتیجه گرفت که ریسک تجاری نه تنها در صنایع مختلف بلکه در شرکتهای فعال در یک صنعت فرق می­ کند.

[۱]- Stand alone Risk

[۲]- Net Operating Profit after Tax (NOPAT)

[۳]- Prasede & Merichas

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

پرسش تحقیق

مطالعات اولیه و بررسی متون نظری موجود و مطالب ارائه شده در قسمت تشریح و بیان مسئله سؤالات متعددی را به ذهن متبادر می کند. در تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش های زیر به عنوان سؤالات اصلی این تحقیق هستیم:

۱- بین ریسک اعتباری و ریسک سود تعهدی چه رابطه ای وجود دارد؟

۲- بین ریسک اعتباری و ریسک سود نقدی چه رابطه ای وجود دارد؟

۱-۵- اهداف تحقیق

۱-۵-۱- اهدف علمی تحقیق

اولین کاربرد هر تحقیق جنبه نظری و توسعه رشته مورد تحقیق می باشد که زمینه لازم را برای توسعه تئوری های آن رشته و حرکت به سمت سیستم های سازگارتر و کاراتر را مهیا می سازد. هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین ریسک اعتباری و ریسک اجزای سود (نقدی و تعهدی) در بانکهای ایرانی        می باشد. جهت دستیابی به این هدف کلی، آن را به اهداف جزئی ذیل تفکیک و در طول انجام تحقیق، این اهداف پیگیری می شود.

۱- بررسی رابطه بین ریسک اعتباری و ریسک سود تعهدی

۲- بررسی رابطه بین ریسک اعتباری و ریسک سود نقدی

۱-۵-۲- اهدف کاربردی تحقیق

اولین کاربرد هر تحقیق جنبه نظری و توسعه رشته مورد تحقیق می باشد که زمینه لازم را برای توسعه تئوری های آن رشته و حرکت به سمت سیستم های سازگارتر و کاراتر را مهیا می سازد اما نتایج این تحقیق با توجه به هدف کلی آن می تواند اهداف کاربردی، برای گروه های زیر داشته باشد:

- تحلیل گران مالی: نتایج این تحقیق می تواند جهت تحلیل بانک هایی که دارای ریسک اعتباری هستند، مفید واقع شود.

- سرمایه گذاران و سازمان بورس اوراق بهادار: ریسک اعتباری هم برای مدیران ها و هم برای سرمایه گذاران حائز اهمیت خاصی است. بنابراین اخذ بهترین سیاست در مورد سرمایه گذاری در بانک هایی که ریسک اعتباری هستند، حائز اهمیت است.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

- بانک ها و اعتبار دهندگان: نتایج این تحقیق می تواند جهت تحلیل بانک هایی که دارای ریسک اعتباری هستند، مفید واقع شود. زیرا بانک ها و اعتبار دهندگان می توانند از نتایج این تحقیق برای اعطای وام به بنگاهای اقتصادی استفاده نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...