.

روش اجرای تحقیق

روش تحقیق حاضر با توجه به هدف کاربردی بوده و نتایج حاصل از آن می تواند برای طیف گسترده ای شامل سهامداران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، محققان و تدوین کنندگان استانداردها مفید باشد.

از لحاظ بعد زمانی تحقیقات می توانند گذشته نگر یا آینده نگر باشند. به طور کلی چنانچه دادهای گردآوری شده در رابطه با رویدادهایی باشد که در گذشته رخ داده است طرح تحقیق را می توان گذشته نگر تلقی کرد. از این رو پژوهش حاضر یک تحقیق گذشته نگر به شمار می آید.

بر اساس نحوه گردآوری داده ها نیز تحقیقات می توانند تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی یا علّی باشند. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. تحقیقات همبستگی شامل پژوهش هایی است که در آنها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف و تبیین گردد. در تحقیقات همبستگی هدف اصلی مشخص کردن نوع، اندازه و مقدار رابطه بین دو یا چند متغیر می باشد بازرگان( ۱۳۸۳). با  توجه به تقسیم بندی فوق، این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی می باشد.

 

۶-۳ روش شناسی تحقیق

۱- ۶-۳ نوع روش تحقیق

این تحقیق توصیفی بوده  و از جمله تحقیقاتی است که در طبقه بندی تحقیق ها بر اساس نحوه گرد آوری داده ها جزو تحقیقات غیر آزمایشی(توصیفی) است. تحقیقات همبستگی نیز یکی از تحقیقات غیر آزمایشی است. این تحقیق نیز از نوع همبستگی بوده و هدف تحقیق همبستگی مطالعه حدود تغییرات یک یا چند متغیر با حدود تغییرات یک یا چند متغیر دیگر.

 

۲-۶-۳ روش گردآوری اطلاعات و داده ها:

گرد آوری اطلاعات در این تحقیق به وسیله جستجو در منابع کتابخانه ای و استفاده از گزارشهای مالی شرکتها است. می توان بیان کرد که برای گردآوری کردن این اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده خواهد شد.

 

۳-۶-۳ روش تحلیل داده ها

این تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای اینکه ضرایب متغیر ها بدست آید از تحلیل رگرسیون استفاده خواهیم کرد همچنین از تحلیل واریانس برای معناداری مدل استفاده خواهیم کرد. از آزمونهای دوربین واتسون برای آزمون خود همبستگی و از آزمون اسمیرنوف- کلوموگروف برای آزمون نرمال بودن داده استفاده خواهیم کرد.  برای اینکه مشخص شود هر یک از ضرایب در تحلیل رگرسیون معنی دار هستند یا نه از آزمون t استفاده می شود.

 

۷-۳ جـامـعه آمـاری

جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی(جهانی یا منطقه ای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۱، ۳۲)[۱]. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، که از ابتدای سال ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۸۸ در بورس فعال بوده اند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

نمونه آماری عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد (عادل آذر، ۱۳۸۱، ۵۳)[۲]. برای انتخاب نمونه آماری که یک نماینده مناسب برای جامعه آماری موردنظر باشد از روش غربالگری[۳] (حذفی) استفاده شده است. برای این منظور ۵ معیار در نظر گرفته شده و در صورتی که یک شرکت کلیه معیارها را احراز کرده باشد به عنوان یکی از شرکت های نمونه انتخاب شده است.

برای انجام تحقیقات نیازمند اطلاعات هستیم. یکی از شرایطی که برای هر تحقیقی وجود دارد اطلاعات در دسترس می باشد. با توجه به شرایط اقتصادی ایران و عدم شفافیت گزارشگری شرکتهای ایرانی، در این تحقیق از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به علت داشتن شفافیت کافی و دسترسی به اطلاعات استفاده می شود. علاوه بر آن در هر تحقیقی می توان ویژگی خاصی را برای انتخاب جامعه در نظر گرفت که این ویژگی خاص صفت مشخصه نامیده می شود. در این تحقیق شرکتهایی جزو جامعه آماری خواهند بود که دارای شرایط زیر باشند.
عکس مرتبط با اقتصاد

۱)جزو شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری نباشند.

[۳].Criteria-Filtering Technique

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

۱سؤالات تحقیق

شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.

  • آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران  در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟

 

۶-۱ فرضیه های تحقیق

۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.

۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.

۷-۱اهداف تحقیق

شرکت‌ها استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مى‌کنند:

۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداخت‌هاى شرکت؛

۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت به‌صورت راکد باقى مى‌ماند.

هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى به‌درستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و به‌کارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداخت‌هاى به موقع شرکت مى‌شود؛ بنابراین، استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد باید به‌گونه‌اى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.

۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .

۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...