.

مدل مک- کینون

مک- کینون براساس نظریه سیستم های اجتماعی وکار اسمیت[۱] یک مدل نظری به منظور مطالعه توسعه وتحول حسابداری در یک زمینه تاریخی ارائه کرد. چهارچوب مذکور در نمایشگر ارائه شده است.در این چهارچوب با نام «چهارچوب برون- منشاء اصلاح شده» مقررات حسابداری مالی وگزارشگری شرکتی به عنوان اجزای متشکله یک سیستم اجتماعی دیده شده است که فرمول بندی واجرای آن توسط واحدهای اجتماعی با هدف انجام وظایف صورت می گیرد.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

سیستم حسابداری شامل مقامات مجازی است که وظیفه  قانون گذاری را بر عهده دارند وبه عنوان یک سیستم مجزا، ولی به صورت جزئی از کل محیط ساختاری کشور مورد مطالعه دیده شده است واز این رو توسط سایر سیستم های اجتماعی نظیر سیستم مالی احاطه شده وبا آنها در تعامل است. نهایتاً اینکه فرهنگ کشور بر همه سیستم ونه فقط حسابداری اثر می گذارد.
دانلود پایان نامه

در مدل مذکور هم عناصر نظریه های برون- منشا وهم درون- منشا، در یک قالب ترکیب می شوند وسعی می شود بر محدودیت های ذاتی هر رویکرد غلبه شود. لذا یک مدل برون- منشا اصلاح شده، پیشنهاد شده است که در آن هم محرک های بیرونی تغییر وهم پاسخ خای درونی سیستم به نیروهای تغییر دهنده قابل مطالعه است (عبدلی و رویایی ،۱۳۸۸،۷۴)۱.

این مدل به منظور مطالعه تغییر حسابداری به کار می رود که بدین شکل تعریف می شود: «توالی رویدادهایی که طی دوره ای اززمان منجر به گذار در سیستم مورد مطالعه می گردند. گذار عبارت از جایگزینی یا اصلاح ویژگی های قبلی موجود در سیستم است.» مک- کینون پنج تحول کلیدی حسابداری را (با عنوان رویدادهای منشا تحول کلیدی) تعیین وآنها را در سه فاز تحلیل کرد:
حسابداری

- فاز منشا : شامل رویدادهایی است که سیستم را در راستای تحول فعال می کنند. این رویدادها معمولاً در بیرون از سیستم قرار دارند .

- فاز اشاعه: شامل رویدادهایی است که نیروهای محرک تحول را با شرایط وفق می دهند وآنها را در سیستم اشاعه می دهند. این رویدادها نیز معمولاً در خارج از سیستم جای دارند.

- فاز عکس العمل : شامل رویدادهایی است که پس از فاز اشاعه ودر نتیجه آن ایجاد می گردند وبه عنوان تعدیل کننده تأثیر تحول تلقی می گردند. این رویدادها غالباً در درون سیستم جای دارند.

سپس توصیفی از رویدادهای محرک تحول را برحسب چهار جنبه مهم ارائه کرد:

- رویدادهای مداخله گر: رویدادهای محرک تحول هستند که معمولاً از بیرون سیستم صادر می شوند و ویژگی های قبلی سیستم را کنار می زنند.

- فعالیت درون سیستمی: تعامل درونی همه سازه ها واشخاص ذینفع در درون سیستم اجتماعی مورد مطالعه است. این نوع فعالیت ها، رویدادهایی را ایجاد می کنند که نشان دهنده پاسخ سیستم ها به محرک تحول هستند.

- فعالیت گذار سیستم ها: ارتباط اجتماعی بین محیط فرهنگی وسیستم مورد مطالعه را فراهم می کند وبه تعاملات مداوم بین سیستم های مجاور وسیستم مورد مطالعه اشاره دارد.

- محیط: مجموعه ای از شرایط فرهنگی واجتماعی است که هم سیستم مورد مطالعه هم سیستم های مجاور را در برمی گیرد.فرهنگ به عنوان عامل محیطی واحد دیده نشده است، که فقط بر سیستم حسابداری تأثیر می گذارد، بلکه جزیی از محیط عمومی است که بسیار پیچیده است وهمه سیستم های اجتماعی دردردون آن فعالیت می کنند. با بهره گرفتن از این چهارچوب اصلاح شده برون- منشا، مک-کینون به توصیف تغییرات مربوط به توسعه حسابداری ژاپن پرداخت.

با توجه به مباحث پیشگفته، مشاهده می شود که فرهنگ کشور، عاملی مهم تأثیر گذار بر سیستم حسابداری کشور است. چهار چوب هافستده- گری به یک روش معمول در بررسی تأثیر فرهنگ ب سیستم حسابداری مبدل شده است ومک کینون نیز چهارچوبی پیشنهاد کرد که از طریق آن تأثیر فرهنگ بر حسابداری از طریق بررسی تاریخی تحولات حسابداری قابل مطالعه است.

[۱] -Esmit

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

- سوالات و اهداف تحقیق

هدف از اجرای این تحقیق آن است که تاثیرات فرهنگ بر رفتار حسابداران و حسابرسان در حوزه ارزیابی عملکرد مدیران شرکتها و میزان اشتباهات حسابداری در ارقام مالی صورتهای مالی مورد بررسی وارزیابی قرار گیرد دراین تحقیق موضوع فرهنگ با توجه به تئوری و دیدگاه هافستد از جنبه دو مولفه میزان فاصله قدرت و میزان فرد گرایی مورد بحث قرار میگیرد سوالات تحقیق را می توان بصورت زیر مطرح کرد

آیا بین میزان فاصله قدرت در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

آیا بین میزان فردگرایی در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...