بخش ­­­نتیجه ­گیری ­آخرین بخش از انجام یک پژوهش می­باشد که در آن محقق بر اساس اطلاعات آماری که به دست آمده است، می ­تواند نسبت به پژوهشی که انجام داده، اظهارنظر و نتیجه ­گیری کند. این نتیجه ­گیری آخرین تأثیر را هم از حیث سبک نگارش و هم از جهت محتوا باید به خواننده القاء نماید. نتیجه ­گیری، باوری مبتنی بر استدلال و بر مبنای شواهد حاصل از پژوهش است که محقق در اختیار خوانندگان پژوهش، علاقمندان به اجرای پژوهش های آتی مبتنی بر پژوهش کنونی و در نهایت استفاده­کنندگان کاربردی قرار می­دهد.

در فصل قبل، کلیات موضوع پژوهش، زیرساخت نظری، روش پژوهش و یافته­ های حاصل از آن به تفصیل شرح داده شد. در این فصل هدف از پژوهش یک بار دیگر بیان شده، سپس نتایج حاصل از پژوهش به اختصار توضیح داده می­ شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجزای کنترل داخلی بر اثزبخشی برنامه حسابرسی ، به عبارتی دیگر، در این پژوهش به این سوال پاسخ داده می­ شود که تاثیر اجزای کنترل داخلی بر اثر بخشی برنامه حسابرسی چگونه است؟ جهت یافتن پاسخی منطقی برای پرسش فوق اقدام به تدوین فرضیه ­های پژوهش در راستای اهداف علمی و کاربردی پژوهش گردید. در ادامه جهت آزمون فرضیه ­های پژوهش اقدام به اخذ نمونه آماری از جامعه مورد مطالعه گردید. سپس بعد از اخذ نمونه آماری و جمع­آوری داده­ ها اقدام به محاسبه متغیرهای مورد آزمون از طریق نرم­افزار excel و نهایتاً تجزیه و تحلیل داده­ ها و آزمون فرضیه ­ها از طریق آزمونهای­ همبستگی و رگرسیون از طریق نرم­افزار spss نمودیم. در فصل حاضر، اقدام به تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه ­های پژوهش می­نماییم.

 

۵۲-تفاسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش

در این پژوهش به بررسی تأثیر اجزای کنترل داخلی  شامل: “محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی “  بر اثربخشی برنامه حسابرسی پرداخته شد تعداد نمونه های آماری این پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران به میزان ۲۳۱ مورد برآورد شد، و با بهره گرفتن از پرسشنامه استاندارد تهیه شده در پژوهش      داده­ ها جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت که با توجه به نتایج حاصله از تحلیل فرضیه های پژوهش،  می توان این گونه بیان نمود که؛

P کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی تاثیر مثبت دارد.

P محیط کنترلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی تاثیر مثبت دارد.

P ارزیابی ریسک بر اثربخشی برنامه حسابرسی تاثیر مثبت دارد.

P فعالیتهای کنترلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی تاثیر مثبت دارد.

 

۵ -۲ - ۱-  نتایج آزمون فرضیه اول

فرضیه اول تحقیق به بررسی تأثیر کنترل داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی می پردازد و اینکه آیا این تأثیر معنی دار هست یا نه؟ برای این منظور از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج تحقیق بر مبنای ضریب همبستگی نشان می دهد که بین این دو متغیر ۶۸/۰  همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. پس می توان در سطح اطمینان ۹۹% نتیجه گرفت که با بهبود کنترلهای داخلی اثربخشی برنامه حسابرسی افزایش می یابد.

با بهره گرفتن از روش رگرسیون همزمان برای این پژوهش مدل معنی داری بدست آمد.که (مجذورR تنظیم شده= ۵۴/۰ و ۷۱/۹۱ F= و سطح معنی داری ۰۰۰/۰).  این مدل ۵۴ درصد از واریانس را توجیه    می کند.

 

۵-۲-۲- نتایج آزمون فرضیه ی فرعی اول

فرضیه دوم تحقیق به بررسی تأثیر محیط کنترلی (بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) بر اثربخشی برنامه حسابرسی می پردازد و اینکه آیا این تأثیر معنی دار هست یا نه؟ برای این منظور از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج تحقیق بر مبنای ضریب همبستگی نشان می دهد که بین این دو متغیر ۴۴/۰ همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. پس می توان در سطح اطمینان ۹۹% نتیجه گرفت که با بهبود جایگاه محیط کنترلی اثربخشی برنامه حسابرسی افزایش می یابد. در واقع می توان گفت بین محیط کنترلی و اثربخشی برنامه حسابرسی یک رابطه ی مثبت وجود دارد. جهت تعیین میزان سهم هر کدام از مولفه های سیستم کنترل داخلی در پیش بینی اثربخشی برنامه حسابرسی با بهره گرفتن از رگرسیون همزمان به این نتیجه رسیدیم که محیط کنترلی با ضریب بتای(۲۹/۰)، در صورت ثابت ماندن سایر شرایط، به ازای یک واحد افزایش در مولفه محیط کنترلی ۲۹/۰ واحد بر اثربخشی برنامه حسابرسی افزوده می شود.

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

 

بررسی تأثیر کنترل داخلی براثربخشی برنامه ی حسابرسی

اهداف فرعی

۱- بررسی تأثیر محیط کنترلی(بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) براثربخشی برنامه حسابرسی.

۲- بررسی تأثیر فعالیتهای کنترلی (بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی)براثربخشی برنامه حسابرسی.

۳- بررسی تأثیر ارزیابی ریسک (بعنوان جزئی از سیستم کنترل داخلی) براثربخشی برنامه حسابرسی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...