.

۱چارچوب نظری تحقیق

مودیلیانی و میلر [۱] (۱۹۵۸) بیان کردند که در یک بازار کارا، میزان و نوع سرمایه گذاری واحد های تجاری مستقل از ساختار مالی و میزان نقدینگی آنها است. به عبارت دیگر مطابق با ادبیات نئو کلاسیک مالی بازار کارا با تامین مالی به موقع و کافی پروژه ها دارای چشم انداز روشن و مثبت باعث می شود که مدیران شرکتها تا هنگامی که نرخ بازده نهایی سرمایه گذاری صفر شود به انجام سرمایه گذای مبادرت ورزند توبین[۲](۱۹۹۸). از این رو نباید ارتباطی بین میزان وجه نقد و سرمایه گذاری مشاهده شودبیدل و هیلاری[۳](۲۰۰۶). اما وجود برخی مسائل، این استنباط را مخدوش می نماید. وجود مسئله نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی و از طرف دیگر سهمیه بندی سرمایه[۴] عواملی هستند که می تواند استنباط فوق را در عمل رد نماید.  مطابق با تئوری بیدل و هیلاری نباید رابطه ای بین وجه نقد و میزان سرمایه گذاری مشاهده شود. چرا که می توان با تامین مالی پروژه ها تا زمانی که نرخ بازده نهایی پروزه صفرشود  به انجام سرمایه گذاری مبادرت نمود. اما در عمل وجود برخی مسائل می تواند تئوری های فوق را به چالش بکشد. از طرفی وجود فرضیه بازار کارا و اینکه بازار تمامی اطلاعات درج شده در صورتهای مالی را در قیمت منعکس می نماید انتظار بر این است که سرمایه گذاران وبازار سرمایه آگاهی کافی نسبت به ارزش وجوه نقد در شرکتها و آینده شرکتها با توجه به میزان سرمایه گذارای آنها داشته باشند .
دانلود تحقیق و پایان نامه

نتایجی که نشان دهد سرمایه گذاران وجوه نقد شرکتها را در شرایط مختلف سرمایه گذاری کمتر ارزیابی می کنند مغایر با فرضیه بازار کارا و سرمایه گذار آگاه است.

چارچوب نظری تحقیق مبنایی است که پژوهشگر براساس آن درباره ی رابطه بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شده اند نظریه پردازی می کند بطور خلاصه چارچوب نظری به رابطه ی بین متغیرهایی مانند متغیرهای مستقل ، وابسته ، کنترل و…. که تصور می شود در پاسخ و حل مساله تحقیق نقش دارند می پردازد ، به بیان دیگر چارچوب نظری تحقیق یک الگوی مفهومی است مبتنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مساله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند و بطور کلی از پیوندهای درونی میان متغییرهایی که سرانجام در پویایی موقعیت مورد بررسی نقش داشته اند گفتگو می کند .

- متغیر مستقل به متغیری گفته می شود که به وسیله ی آن متغیر وابسته تبیین می شود بعبارت دیگر این متغیر  ، متغیر درون داد ، متغیر علت و تاثیر گذار است .

- متغیر وابسته به متغیری گفته می شود که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار گیرد بعبارتی این متغیر ، متغیر معلول است و تغییراتش تابع تغییرات متغیر یا متغیرهای مستقل می باشد .

- متغیر کنترل به متغیری گفته می شود که روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تاثیر قرار می دهد و محقق با علم و آگاهی به وجود چنین متغیری ، اثر آن را خنثی در نظر می گیرد.

تحقیق حاضر به بررسی تاثیر  متغیرهای مستقل هزینه تحقیق وتوسعه،داراییهای غیرنقد،داراییهای نقد،هزینه بهره،سود قبل از اقلام غیرمترقبه و… برمتغیرهای وابسته ارزش نهایی وجه نقد،ارزش بازاروسرمایه گذاری برای طرحهای جدید پردازد .

[۱].Modigliani & Miller,(1958)

[۲].Tobin,1998

[۳].Biddle &Hilary,2006

[۴].Capital Rationing

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

۱سؤالات تحقیق

شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.

  • آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران  در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟

 

۶-۱ فرضیه های تحقیق

۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.

۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.

۷-۱اهداف تحقیق

شرکت‌ها استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مى‌کنند:

۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداخت‌هاى شرکت؛

۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت به‌صورت راکد باقى مى‌ماند.

هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى به‌درستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و به‌کارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداخت‌هاى به موقع شرکت مى‌شود؛ بنابراین، استراتژى‌هاى مدیریت وجوه نقد باید به‌گونه‌اى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.

۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .

۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...