۱-۸٫ روش گردآوری اطلاعات

 

در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از گزارشات مالی مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از روش کتابخانه ای استفاده می شود. همچنین در این روش با مطالعه و استخراج داده های مالی، اطلاعات مورد نیاز برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از لوح فشرده بانک اطلاعاتی بورس اوراق بهادار فراهم خواهد شد.

 

۱-۹٫ نوع و روش پژوهش

 

انتخاب روش تحقیق تا حد زیادی بستگی به اهداف و ماهیت موضوع پژوهش و نیز امکانات اجرایی آن دارد. در این پژوهش سعی بر این است که رابطه بین ویژگی های کیفی حسابرسی با هزینه حقوق صاحبان سهام (با تأکید بر اندازه مشتری) مورد بررسی قرار گیرد. ‌بنابرین‏ به دلیل اینکه نتایج آن به حل یک مشکل یا موضوع خاص می پردازد، از لحاظ هدف کاربردی و به دلیل اینکه از طرح پس از واقعه استفاده می‌کند و متغیرهای مستقل یا علت آن قابل دستکاری نمی باشند، یعنی پژوهشگر کنترلی بر روی داده های جمع‌ آوری شده ندارد، از لحاظ روش از نوع همبستگی و علی پس رویدادی می‌باشد. در این گونه پژوهش ها کشف علت ها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه یا پدیده مورد نظر است. ‌بنابرین‏، پس از آنکه واقعه ای روی داد، تحقیق درباره آن شروع می شود. در اینجا، محقق در متغیرها دخل و تصرفی نداشته، اساساً حضور ندارد و آن ها را نمی شناسد، بلکه تحقیق علی را انجام می‌دهد تا این متغیرها و عواملی را که باعث بروز واقعه شده است، شناسایی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱-۱۰٫ جامعه آماری و محدوده پژوهش

 

جامعه آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و روش نمونه- گیری به صورت حذف سیستماتیک با اعمال شرایط زیر برای انتخاب نمونه خواهد بود:

 

    1. سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند باشد.

 

    1. بیش از ۳ ماه توقف نمادی نداشته باشد.

 

    1. جزو مؤسسات مالی و اعتباری، سرمایه گذاری و لیزینگ نباشد زیرا این شرکت ها دارای ساختاری متفاوت از سایر شرکت ها هستند.

 

    1. متغیرهای مربوط به تحقیق قابل دستیابی و اندازه گیری باشند.

 

    1. قبل از سال ۱۳۸۲ در فهرست شرکت های بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد.

 

 

۱-۱۱٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها

 

در این پژوهش برای مشخص کردن ارتباط بین متغیرهای پژوهش از آزمون همبستگی و برای تعیین میزان وابستگی متغیر وابسته به متغیر مستقل از آزمون رگرسیون استفاده خواهد شد. در این پژوهش از نرم افزار Excel، برای محاسبات متغیرها، و از نرم افزار های Eviews 7 و SPSS 16 برای تجزیه و تحلیل و برآورد مدل ها و آزمون فرضیه‌ های پژوهش استفاده می شود.

 

 

 

۱-۱۲٫ قلمرو پژوهش

 

قلمرو موضوعی پژوهش ارتباط بین ویژگی های کیفی حسابرسی و هزینه حقوق صاحبان سهام (با تأکید بر اندازه مشتری) می‌باشد.

 

قلمرو مکانی پژوهش حاضر، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. همچنین قلمرو زمانی از لحاظ زمان در نظرگرفته شده برای بررسی موضوع پژوهش بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بین سال های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۰ می‌باشد.

 

 

 

۱-۱۳٫ تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش

 

کیفیت حسابرسی[۶] :

 

در ادبیات کاربردی، کیفیت حسابرسی را اغلب از طریق میزان تطابق آن با استانداردهای حسابرسی تعریف نموده اند. «دی آنجلو[۷] (۱۹۸۱)» تعریف متداولی از کیفیت حسابرسی تحت عنوان «ارزیابی بازار از کیفیت ارائه نموده است». در این تعریف ارزیابی بازار در واقع عبارت است از: احتمال اینکه حسابرس ۱)تحریفات با اهمیت در صورت های مالی و یا سیستم حسابداری صاحبکار را کشف کند و ۲) تحریفات با اهمیت کشف شده را گزارش کند. این تعریف بر این فرض استوار است که درک استفاده کنندگان از کیفیت حسابرسی (استنباط بازار) بیانگر درک واقعی حسابرسی باشد (دی آنجلو، ۱۹۸۱). در این پژوهش سه شاخص به عنوان کیفیت حسابرسی در نظر گرفته شده است که به شرح زیر می‌باشند:

 

شهرت حسابرس[۸] :

 

شهرت حسابرس را می توان به عنوان ملاکی جهت ارزیابی بازار سرمایه از کیفیت حسابرسی تعریف نمود و رابطه تعداد کارهای ارجاعی به حسابرس و شهرت حسابرسی را مورد بررسی قرار داد، (یعقوب نژاد و امیری، ۱۳۸۸).

 

در این پژوهش برای اندازه گیری شهرت حسابرس از، لگاریتم طبیعی درآمد حق الزحمه ی حاصل از حسابرسی شرکت های بورسی استفاده می شود.

 

تخصص صنعت حسابرس[۹] :

 

مهارت های خاص غیر حسابرسی که از طریق درگیری مؤسسه حسابرسی به کار گرفته و تحصیل می- شود و می‌تواند ارزش افزوده ای برای کسب و کار صاحب کارانش داشته باشد (کند ، ۲۰۰۸).

 

در این تحقیق تخصص صنعت را بر اساس درصد فروش کلی مشتری، که یک حسابرس در یک صنعت مشخص و خاص در طول یک سال مشخص حسابرسی می‌کند محاسبه می‌گردد.

 

دوره تصدی حسابرس[۱۰] :

 

یکی دیگر از شاخص های کمی اندازه گیری کیفیت حسابرسی «میزان مراقبت های حرفه ای حسابرس و توانایی نظارت آن» یا به عبارتی «دوره ی تصدی حسابرس» است. هرچه دوره ی تصدی حسابرس بیشتر باشد، شناخت او از صاحبکار و تخصص او در آن صنعت خاص بالاتر رفته و موجب افزایش کیفیت حسابرسی خواهد شد( مایرز و همکاران ، ۲۰۰۳).

 

در این تحقیق اگر، واحد مورد رسیدگی حسابرس خود را در دوره مورد تحقیق تغییر نداده باشد، در سال اول به آن عدد «۱»، در سال دوم به آن عدد «۲» واگر در سال سوم نیز تغییر نداده باشد به آن عدد«۳» نسبت می‌دهیم و اگر تغییر داده باشد دوباره از عدد «۱» استفاده می‌گردد.

 

هزینه حقوق صاحبان سهام[۱۱] :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...